Elektrifieringen pÄ Perssons har bara börjat

Korta körstrÀckor, en kapacitet att lyfta tungt och nÀrheten till laddstationer Àr nÄgra av de faktorer som gör eltrucken till en sjÀlvklar start i elektrifieringen pÄ Perssons. Trucken Àr den första i en rad investeringar som vi pÄ Perssons planerar under de kommande Ären för att kunna övergÄ till en helt eldriven fordonsflotta.

Vi pÄ Perssons drivs hela tiden av att utvecklas och ser stora möjligheter till detta genom ny teknik. Vi vill satsa pÄ innovationer som möjliggör effektivisering av produktionen, en bÀttre arbetsmiljö för vÄra medarbetare som samtidigt skapar förutsÀttningar att minimera vÄr miljöpÄverkan.

Ett första steg i övergÄngen till en eldriven fordonsflotta

VÄr senaste investering till produktionen Àr en helt ny eltruck frÄn det svenska mÀrket Merlinum. Den blir första steget i en stor process att övergÄ till en fordonsflotta av 100% eldrivna fordon i vÄr produktion. Eltruckar i sig Àr ingen nyhet pÄ marknaden. Mindre varianter har funnits lÀnge och Àr idag vanliga pÄ mÄnga arbetsplatser. Det som utmÀrker vÄr nya eltruck Àr att den Àr större, drivs helt pÄ el och har en kapacitet att lyfta hela 6 ton vilket gör att den kan mÀta sig med en dieseltruck i motsvarande storlek. Merlinum Àr ett innovativt företag som har all sin produktutveckling och produktion i smÄlÀndska Ljungby.

Som med de flesta eldrivna fordon Àr batterikapacitet och körstrÀcka tvÄ avgörande faktorer till om ett elfordon helt kan ersÀtta dagens fossildrivna alternativ. Batteriet i den nya Merlinum-trucken har en körkapacitet pÄ 8-10 timmar beroende pÄ hur trucken anvÀnds under arbetsdagen. Eftersom truckarna jobbar 16 timmarspass i vÄr produktion har vi investerat i ett extra batteri som byts i samband med förarbyte mellan skiften. Batteriet vÀger hela 4 ton men lyfts enkelt av och pÄ med hjÀlp av en annan truck.

En av anledningarna till att elektrifieringen av just truckar ligger i framkant Àr att de faktorer som för mÄnga andra fordon ses som nackdelar istÀllet blir till fördelar för en motviktstruck. Förutom problemet med lÄnga laddtider sÄ Àr dagens elbatterier Àven stora och tunga. Det tunga batteriet blir snarare en fördel för en motviktstruck nÀr det kommer till att kunna lyfta tungt. Korta körstrÀckor, nÀra tillgÄng till laddstationer, extra batterier med smidiga byten gör att eltrucken övertrÀffat vÄra förvÀntningar och blivit en sjÀlvklar ersÀttare till dagens dieseldrivna truckar.

Den nya större och kraftigare eltrucken Àr ett vÀlkommet tillskott till den egna truckflottan som sedan tidigare bestÄr av 6 st mindre eltruckar och 8 st dieseltruckar. Den övriga fordonsflottan pÄ Perssons bestÄr idag av 5 egna lastbilar varav 3 kranbilar dÀr den senaste levererades för bara nÄgon vecka sedan. Merlinumtrucken har varit en investering som ligger helt i linje med vÄrt framtidstÀnk och utveckling.

Förutom de miljömÀssiga aspekterna med att stÀlla om produktionen till eldrivna fordon sÄ bidrar det ocksÄ till en bÀttre arbetsmiljö för vÄra medarbetare. Den nya trucken har hög körkomfort, Àr helt tystgÄende och slÀpper inte ut nÄgra avgaser.

Även tjĂ€nstebilsflottan pĂ„ Perssons bestĂ„r sedan nĂ„gra Ă„r tillbaka av el- och hybridbilar dĂ€r laddstationerna utanför vĂ„r entrĂ© gĂ€rna fĂ„r anvĂ€ndas av kunder som kommer pĂ„ besök. En del av vĂ„r produktionsanlĂ€ggning drivs av vattenkraft frĂ„n den nĂ€rliggande sjön i kombination med solceller pĂ„ taket.

Resan mot fossilfri logistik och distribution

Precis som alla andra industrier Àr Àven vi beroende av olika typer av fordon i vÄr produktion och distribution av rÄvara och förÀdlade trÀprodukter. VÄrt trÀ kommer frÄn lÄngsamt vÀxande skogar i norrland och för att ha minsta möjliga miljöpÄverkan gÄr de lÄnga transporterna med tÄg. PÄ centralerna lastas materialet över till lastbilar som kör virket till vÄr anlÀggning hÀr i Bergstena. Detta Àr en av delarna i vÄr distribution dÀr vi ser stor utvecklingspotential för hela branschen.

Satsningarna pÄ elektrifiering av elfordon inom industri och transport har under de senaste Ären bidragit till att utvecklingen tagit stora kliv framÄt. Stora aktörer som bland andra Volvo Lastvagnar och Scania har utvecklat serier av helelektriska tunga lastbilar dÀr produktionen redan Àr igÄng eller Àr planerad att starta under 2022. Vi pÄ Perssons vill ligga i framkant och följer hela tiden utvecklingen bÄde pÄ den svenska marknaden och internationellt.

VÄr förhoppning Àr att utvecklingen av eldrivna lastbilar kommer gÄ Ànnu snabbare kommande Är och att bÄde kapacitet, körstrÀckor och laddningstider snart kommer vara i linje med behoven hos dagens lastbilstransporter. Vi Àr stolta över att vÄr resa mot en fossilfri fordonsflotta har börjat och ser fram emot kommande Ärs investeringar av fler eldrivna fordon.