Mikaels dröm om att köra lastbil uppfylldes

Klockan 05.10 brukar Mikael Lundstedt rulla ut med lastbilen från gården här i Bergstena. I 32 år har han arbetat på Perssons, och i 25 år har han kört lastbil. Mikael tycker alltid att det känns roligt att åka till jobbet, och att sätta sig i lastbilen för att köra dagens tur är en speciell känsla.

“När jag gick i nian var jag väldigt skoltrött, då fanns det något som hette varvad skolgång och det var riktigt bra för mig, det var det som gjorde att jag klarade skolan. I åttan hade jag gjort min prao här på Perssons. Det gjorde att jag fick möjlighet att jobba här var tredje vecka och sedan gå i skolan resten av tiden. Om jag inte klarade skolan då så skulle jag inte få vara kvar på Perssons heller. Det gav mig motivation.” berättar Mikael Lundstedt.

“Då börjar du här på måndag?” frågade Frank på Perssons när Mikael slutade nian. Eftersom att Mikael ville ha sommarlov svarade han att han kommer tillbaka om tre veckor. Då började Mikael arbeta i hyvleriet under ett par år, innan han gick över till lagret för att köra truck och lasta material på lastbilarna. Han gillade verkligen att köra truck, det mesta som går att köra är roligt. Men det var ju lastbil som han drömde om.

Det ligger i släkten att köra lastbil, det var något som Mikael drömde om redan som barn. Han vet egentligen inte exakt vad det var som lockade, mer än att lastbilar var stora och häftiga. Hans pappa var lastbilschaufför och på loven var Mikael med honom på jobbet i lastbilen. År 1996 tog Mikael sitt körkort för lastbil, och funderade på att se sig om efter ett jobb som lastbilschaufför.

Det var i juni 1996 som Mikael tog lastbilskörkortet. Två månader senare sa en av lastbilschaufförerna på Perssons upp sig och Mikael blev erbjuden tjänsten. Det kunde inte blivit en bättre tajming för Mikael som tackade ja, och Perssons kunde därmed behålla Mikael som medarbetare i 25 år till, minst. Av de lastbilar som Perssons har rullandes idag kör Mikael en Volvo FH13 med skåp som rymmer 85 m³.

“Jag körde kranbil i många år. När Perssons hade egen bygghandel inne i Alingsås åkte man ofta ut till privatpersoner och då fick man ta kranbilen för att kunna lossa. Nu när jag kör bilen med skåp är det framförallt bygghandlare som jag levererar till. Kranbilen kör jag bara någon gång då och då, det är kul att komma ut och krana ibland.” säger Mikael.

Det är inte bara att köra lastbilen som Mikael tycker är roligt, även att lasta den är lite utav en sport. Det gäller att få in så mycket som möjligt i skåpen, och rätt sak ska vara på rätt plats. Imorgon väntar till exempel en rutt med fem stopp; Hisings Backa, Kungälv, Angered och två stopp i Älvängen. Då gäller det att ha koll på hur varje plats för lossning ser ut. Om det på något ställe till exempel bara är möjligt med lossning på vänster sida måste man ha med det i beräkningen när man lastar.

Det enda tråkiga som Mikael ser med arbetet som lastbilschaufför är att lasta och lossa när det ösregnar. Annars har han inga problem med olika väderlekar, att köra lastbil när det är snö och halt ute ger bara lite spänning i vardagen. Kanske gör sandspridarna vid däcken som Mikael valde som tillval att spänningen håller sig på en lagom nivå.

Efter fem stopp i Göteborgsområdet hinner man tillbaka till frukosten på Perssons, berättar Mikael. Rutterna ser olika ut från dag till dag, ibland blir det till exempel en längre körning till Vetlanda i Småland. Dit tar det tre timmar så när man kommer tillbaka till Bergstena hinner man inte så mycket mer, kanske en runda till Vårgårda om man har tur.

Trots många timmar och 40-50 mil per dag i lastbilen tycker Mikael inte att det är ett ensamt arbete. Oftast blir det flera stopp om dagen som alla är mer eller mindre sociala, inte sällan blir det en kopp kaffe under lossningen och någon att byta ett par ord med. Kunderna har alltid ett trevligt bemötande och är glada över att få påfyllning med material. I lastbilen finns micro och kylskåp, men ungefär hälften av alla frukostar och luncher intas tillsammans med kollegorna på jobbet.

Truckförarna på Perssons är de som Mikael arbetar mest med, och han har daglig kontakt med transportledaren Christian för att stämma av kring laster och rutter. Christian är den som planerar och samordnar alla transporter, och Mikael får sedan lägga upp sin körning så att den blir så optimerad som möjligt. Att köra denna typen av kortare rutter som hinns med under en arbetsdag har många fördelar, som att kunna komma hem till familjen varje kväll.

På fritiden fortsätter intresset kring saker som går att köra, tillsammans med sonen så mekas och grejas det med deras motocross. Sonen Malte säger att han ska bli lastbilschaufför när han blir stor, pappa säger ja och mamma säger nej, så vi får se hur det blir. För dig som vill bli lastbilschaufför kan Mikael rekommendera yrket. Han tipsar om att det är bra att vara uppfinningsrik och lite praktiskt lagd, man behöver kunna lösa olika typer av situationer eftersom att vad som helst kan hända.

“Jag hade turen att bli kvar här på Perssons, det är en fantastisk arbetsplats. Om någon frågar mig om jag kan tänka mig att byta arbetsplats så svarar jag bara att jag har det för bra här! Det finns ingen anledning att byta. Vi är ett gött gäng och Perssons ställer alltid upp för mig, då är det självklart att jag ställer upp tillbaka. Och vår VD Mathias är en superchef! Sedan har jag ju ingen annan att jämföra med.” säger Mikael och skrattar.

Kort om Mikael Lundstedt

  • Bor: Loo
  • Familj: Fru och tre barn, en son som är 13 och två döttrar som är 17 och 19 år.
  • År på Perssons: 32
  • Roll: Lastbilschaufför