Mikaels dröm om att köra lastbil uppfylldes

Klockan 05.10 brukar Mikael Lundstedt rulla ut med lastbilen frÄn gÄrden hÀr i Bergstena. I 32 Är har han arbetat pÄ Perssons, och i 25 Är har han kört lastbil. Mikael tycker alltid att det kÀnns roligt att Äka till jobbet, och att sÀtta sig i lastbilen för att köra dagens tur Àr en speciell kÀnsla.

“NĂ€r jag gick i nian var jag vĂ€ldigt skoltrött, dĂ„ fanns det nĂ„got som hette varvad skolgĂ„ng och det var riktigt bra för mig, det var det som gjorde att jag klarade skolan. I Ă„ttan hade jag gjort min prao hĂ€r pĂ„ Perssons. Det gjorde att jag fick möjlighet att jobba hĂ€r var tredje vecka och sedan gĂ„ i skolan resten av tiden. Om jag inte klarade skolan dĂ„ sĂ„ skulle jag inte fĂ„ vara kvar pĂ„ Perssons heller. Det gav mig motivation.” berĂ€ttar Mikael Lundstedt.

“DĂ„ börjar du hĂ€r pĂ„ mĂ„ndag?” frĂ„gade Frank pĂ„ Perssons nĂ€r Mikael slutade nian. Eftersom att Mikael ville ha sommarlov svarade han att han kommer tillbaka om tre veckor. DĂ„ började Mikael arbeta i hyvleriet under ett par Ă„r, innan han gick över till lagret för att köra truck och lasta material pĂ„ lastbilarna. Han gillade verkligen att köra truck, det mesta som gĂ„r att köra Ă€r roligt. Men det var ju lastbil som han drömde om.

Det ligger i slĂ€kten att köra lastbil, det var nĂ„got som Mikael drömde om redan som barn. Han vet egentligen inte exakt vad det var som lockade, mer Ă€n att lastbilar var stora och hĂ€ftiga. Hans pappa var lastbilschaufför och pĂ„ loven var Mikael med honom pĂ„ jobbet i lastbilen. År 1996 tog Mikael sitt körkort för lastbil, och funderade pĂ„ att se sig om efter ett jobb som lastbilschaufför.

Det var i juni 1996 som Mikael tog lastbilskörkortet. TvÄ mÄnader senare sa en av lastbilschaufförerna pÄ Perssons upp sig och Mikael blev erbjuden tjÀnsten. Det kunde inte blivit en bÀttre tajming för Mikael som tackade ja, och Perssons kunde dÀrmed behÄlla Mikael som medarbetare i 25 Är till, minst. Av de lastbilar som Perssons har rullandes idag kör Mikael en Volvo FH13 med skÄp som rymmer 85 m³.

“Jag körde kranbil i mĂ„nga Ă„r. NĂ€r Perssons hade egen bygghandel inne i AlingsĂ„s Ă„kte man ofta ut till privatpersoner och dĂ„ fick man ta kranbilen för att kunna lossa. Nu nĂ€r jag kör bilen med skĂ„p Ă€r det framförallt bygghandlare som jag levererar till. Kranbilen kör jag bara nĂ„gon gĂ„ng dĂ„ och dĂ„, det Ă€r kul att komma ut och krana ibland.” sĂ€ger Mikael.

Det Ă€r inte bara att köra lastbilen som Mikael tycker Ă€r roligt, Ă€ven att lasta den Ă€r lite utav en sport. Det gĂ€ller att fĂ„ in sĂ„ mycket som möjligt i skĂ„pen, och rĂ€tt sak ska vara pĂ„ rĂ€tt plats. Imorgon vĂ€ntar till exempel en rutt med fem stopp; Hisings Backa, KungĂ€lv, Angered och tvĂ„ stopp i ÄlvĂ€ngen. DĂ„ gĂ€ller det att ha koll pĂ„ hur varje plats för lossning ser ut. Om det pĂ„ nĂ„got stĂ€lle till exempel bara Ă€r möjligt med lossning pĂ„ vĂ€nster sida mĂ„ste man ha med det i berĂ€kningen nĂ€r man lastar.

Det enda trÄkiga som Mikael ser med arbetet som lastbilschaufför Àr att lasta och lossa nÀr det ösregnar. Annars har han inga problem med olika vÀderlekar, att köra lastbil nÀr det Àr snö och halt ute ger bara lite spÀnning i vardagen. Kanske gör sandspridarna vid dÀcken som Mikael valde som tillval att spÀnningen hÄller sig pÄ en lagom nivÄ.

Efter fem stopp i GöteborgsomrÄdet hinner man tillbaka till frukosten pÄ Perssons, berÀttar Mikael. Rutterna ser olika ut frÄn dag till dag, ibland blir det till exempel en lÀngre körning till Vetlanda i SmÄland. Dit tar det tre timmar sÄ nÀr man kommer tillbaka till Bergstena hinner man inte sÄ mycket mer, kanske en runda till VÄrgÄrda om man har tur.

Trots mÄnga timmar och 40-50 mil per dag i lastbilen tycker Mikael inte att det Àr ett ensamt arbete. Oftast blir det flera stopp om dagen som alla Àr mer eller mindre sociala, inte sÀllan blir det en kopp kaffe under lossningen och nÄgon att byta ett par ord med. Kunderna har alltid ett trevligt bemötande och Àr glada över att fÄ pÄfyllning med material. I lastbilen finns micro och kylskÄp, men ungefÀr hÀlften av alla frukostar och luncher intas tillsammans med kollegorna pÄ jobbet.

Truckförarna pÄ Perssons Àr de som Mikael arbetar mest med, och han har daglig kontakt med transportledaren Christian för att stÀmma av kring laster och rutter. Christian Àr den som planerar och samordnar alla transporter, och Mikael fÄr sedan lÀgga upp sin körning sÄ att den blir sÄ optimerad som möjligt. Att köra denna typen av kortare rutter som hinns med under en arbetsdag har mÄnga fördelar, som att kunna komma hem till familjen varje kvÀll.

PÄ fritiden fortsÀtter intresset kring saker som gÄr att köra, tillsammans med sonen sÄ mekas och grejas det med deras motocross. Sonen Malte sÀger att han ska bli lastbilschaufför nÀr han blir stor, pappa sÀger ja och mamma sÀger nej, sÄ vi fÄr se hur det blir. För dig som vill bli lastbilschaufför kan Mikael rekommendera yrket. Han tipsar om att det Àr bra att vara uppfinningsrik och lite praktiskt lagd, man behöver kunna lösa olika typer av situationer eftersom att vad som helst kan hÀnda.

“Jag hade turen att bli kvar hĂ€r pĂ„ Perssons, det Ă€r en fantastisk arbetsplats. Om nĂ„gon frĂ„gar mig om jag kan tĂ€nka mig att byta arbetsplats sĂ„ svarar jag bara att jag har det för bra hĂ€r! Det finns ingen anledning att byta. Vi Ă€r ett gött gĂ€ng och Perssons stĂ€ller alltid upp för mig, dĂ„ Ă€r det sjĂ€lvklart att jag stĂ€ller upp tillbaka. Och vĂ„r VD Mathias Ă€r en superchef! Sedan har jag ju ingen annan att jĂ€mföra med.” sĂ€ger Mikael och skrattar.

Kort om Mikael Lundstedt

  • Bor: Loo
  • Familj: Fru och tre barn, en son som Ă€r 13 och tvĂ„ döttrar som Ă€r 17 och 19 Ă„r.
  • År pĂ„ Perssons: 32
  • Roll: Lastbilschaufför