Ökad produktion med Ă€nnu en modern hyvellinje

En ökad produktion Àr inget som sker av sig sjÀlv, rÀtt förutsÀttningar och tillrÀckligt med resurser mÄste finnas pÄ plats för att kunna vÀxla upp. För tvÄ Är sedan började planeringen av en ny hyvellinje hÀr pÄ Perssons, och steg för steg har detta nu blivit verklighet. Med tvÄ hyvellinjer istÀllet för en kan produktionen fördubblas pÄ ett effektivt sÀtt och samtidigt som medarbetarnas arbetsbelastning bibehÄlls pÄ en lagom nivÄ.

Virket tas in genom det nya intaget och lyfts upp till den övre nivÄn i hyvleriet.

“Jag har aldrig tvivlat pĂ„ att detta projektet skulle vara möjligt att genomföra, det skulle bara blir mer eller mindre svĂ„rt,” sĂ€ger Mathias Persson, VD pĂ„ Perssons. Ända sedan Perssons TrĂ€teknik grundades 1933 har verksamheten varit etablerad pĂ„ samma plats, i Bergstena utanför AlingsĂ„s. Utrymmet Ă€r begrĂ€nsat och sett till verksamhetens expansion skulle ytan behöva vara större Ă€n den Ă€r. Just bristen pĂ„ plats har varit en av de stora utmaningarna i satsningen pĂ„ en ny hyvellinje.

Den nya hyvellinjen har byggts under samma tak som den befintliga för att gÄ parallellt, och för ett Är sedan pÄbörjades ombyggnationen med att byggnaden förlÀngdes. Eftersom att leveranstiden pÄ denna typ av specialbyggda maskiner Àr lÄng lades ocksÄ bestÀllningen pÄ de maskiner som behövdes. Utbyggnaden gjorde plats för en ny paketlÀggare och detta var första delen av den nya hyvellinjen som fÀrdigstÀlldes.

NÀr plankorna sÄgats itu vÀnds varannan brÀda för att alla ska ligga med den sÄgade ytan uppÄt. Bilden till höger visar hur maskinen byggts runt takstolen.

PÄ frÄgan om Mathias nÄgon gÄng blev nervös över att projektet inte skulle vara genomförbart svarar han att allt bara Àr olika svÄrt, aldrig omöjligt. Han pekar pÄ ett exempel dÀr takstolen varit i vÀgen, dÄ sÄgades maskinen itu för att kunna trÀs genom takstolen och svetsades sedan ihop igen.

En hyvellinje bestÄr av fyra delar; ett intag dÀr plankorna matas in, en bandsÄg som klyver plankorna till brÀdor, sjÀlva hyveln dÀr brÀdorna fÄr sin profil, och en paketlÀggare med uttag som lÀgger produkten i fÀrdiga paket, och som sedan hÀmtas av en truck. För att en hyvellinje ska nÄ sin fulla kapacitet krÀvs det att alla dessa fyra delar Àr pÄ plats. Under tiden dÄ vÄra tvÄ hyvellinjer till exempel delade pÄ en bandsÄg var det sÄgen som styrde kapaciteten och satte begrÀnsningarna.

Det skiljer inte mÄnga centimeter mellan hyvellinjerna. HÀr passerar den övre linjen precis ovanför den undre.

“VĂ„rt mĂ„l var att nĂ„ full kapacitet pĂ„ den nya hyvellinjen till vĂ„ren 2023. För ett par veckor sedan var alla delar helt fĂ€rdiga och vi har redan nu dubblat vĂ„r produktion. Man tĂ€nker att det krĂ€vs en lĂ„ng inkörningsperiod, bĂ„de för att fĂ„ tekniken att fungera och hitta det mest effektiva arbetssĂ€ttet, sĂ„ att vi kom till denna punkten sĂ„ snabbt och att det i princip fungerar direkt Ă€r otroligt roligt,” sĂ€ger Mathias.

Med tvÄ hyvellinjer blir produktionen hÀr pÄ Perssons Ànnu mer flexibel. Att ha möjlighet att köra stora serier pÄ den nya hyveln och mindre serier pÄ den gamla hyveln Àr ett bra arbetssÀtt som gör produktionen mycket effektiv. En extra hyvellinje ska inte innebÀra mer arbete för medarbetarna. Denna typ av moderna maskiner arbetar automatiskt och till stor del Àr det övervakning som görs av medarbetarna.

Den nya moderna paketlÀggaren placerades i utbyggnaden som gjordes för ett Är sedan.

Nyckeln för att kunna driva en produktion i denna omfattning utan att medarbetarna ska överbelastas Àr att automatisera och effektivisera. Arbetsuppgifterna ska gÄ frÄn manuell handpÄlÀggning till att istÀllet övervaka maskinerna och vara beredd om nÄgot avvikande sker. HÀr har vÄr nya linje stor potential, ju bÀttre flyt vi kan fÄ i produktionen med hjÀlp av automatisering, desto lugnare blir arbetsförhÄllandena.

Logistiken inne i hyvleriet Àr ytterligare en spÀnnande utmaning som hÀnger ihop med platsbristen och de stora volymerna som ska hanteras. Volymen av Ätta lastbilar med slÀp passerar i hyvleriet varje dag, och detta Àr inte det enda stoppet som virket gör. Ibland Àr virket först fingerskarvat och ofta ska produkterna Àven passera genom vÄrt mÄleri innan det slutligen levereras till kund.

I paketlÀggaren finns Àven sÄgklingor som gör det enkelt att kapa brÀdorna i den lÀngd kunden önskar.

För att den nya hyvellinjen skulle vara möjlig att bygga behövde hyvleriet planeras i lager, en undervÄning och en ovanvÄning. I praktiken innebÀr det att intaget som gjordes för den nya linjen matar in plankor som med en vakuumlyft lyfts upp till ovanvÄningen, för att dÀr sÄgas och sedan transporteras ner in i den nya hyveln. De tvÄ linjerna passerar inte mÄnga centimeter ifrÄn varandra. Mathias beskriver det ungefÀr som att man pressat in maskinerna med ett skohorn.

Produktionen i hyvleriet har fördubblats och man kunde förutspÄ att oundvikliga flaskhalsar skulle dyka upp. En restprodukt som bildas i hyvleriet Àr spÄn och Àven denna mÀngd har fördubblats. I en anlÀggning hÀr pÄ Perssons pressas spÄnet till briketter och sÀljs till vÀrmeverk som anvÀnder de till att producera fjÀrrvÀrme. Nu Àr det högt tryck pÄ vÄra brikettmaskiner sÄ ytterligare en brikettmaskin leverans till jul, dÄ kommer vi kunna öka takten i hyvleriet ytterligare.

I tillbyggnaden placerades paketlÀggaren och uttag för det hyvlade virket. Till höger syns briketter som ska bli fjÀrrvÀrme i vinter.

“Trots att Perssons bara ökar och ökar och vĂ€xer och vĂ€xer har efterfrĂ„gan alltid varit större Ă€n vad vi har kunnat leverera, och sĂ„ Ă€r det fortfarande. År 2014 förĂ€dlade vi 12 000 kubikmeter virke hĂ€r i Bergstena. I dag Ă€r den siffran pĂ„ 80 000 kubik och inom fem Ă„r Ă€r mĂ„let att vara uppe i 120 000 kubik, vilket Ă€r tio gĂ„nger mer Ă€n för Ă„tta Ă„r sedan. Vi pĂ„ Perssons stĂ„r inte stilla utan kommer fortsĂ€tta att utveckla, snart drar vi igĂ„ng nĂ€sta projekt.” sĂ€ger Mathias.

Medarbetarna i hyvleriet ska dÀremot fÄ en lugn stund nu. Under ett Är har hyvleriet varit under konstant ombyggnation dÀr man sprungit in och ut för att planera och genomföra projektet. Nu finns tid till finjustering och att fÄ allt att flyta pÄ sÄ bra som möjligt. Men Mathias planerar redan för nÀsta stora projekt som kommer att ske i andra delar av produktionen.