Ruben kör Perssons nya eltruck

Medarbetarintervju

Ruben har jobbat p√• Perssons sedan 2,5 √•r men har k√∂rt truck hela sitt yrkesverksamma liv. Sedan en tid tillbaka trivs han lite extra bra d√• han √§r en av f√∂rarna till den helt nya eltrucken fr√•n Merlinum. ”Det √§r som att k√∂ra runt i truckarnas Tesla hela dagarna!”

Ruben är en van truckförare och har kört både mindre och större truckar genom åren. Det som utmärker den nya eltrucken på Perssons är att den är stor och har hög kapacitet för att drivas helt på el.

”Jag har tidigare k√∂rt mindre eltruckar b√•de p√• andra arbetsplatser och h√§r p√• Perssons, men denna trucken spelar i en liga f√∂r sig.” ber√§ttar han. ”Trucken lyfter hela 6 ton vilket ungef√§r motsvarar de vanliga dieseltruckarna vi anv√§nder f√∂r samma typ av arbete.”

”Kan man k√∂ra en truck s√• kan man k√∂ra vilken truck som helst. Det √§r egentligen bara s√§ttet att starta dem som skiljer dem √•t.” konstaterar Ruben.

√Ėverg√•ngen fr√•n att k√∂ra dieseldrivna truckar till en helt eldriven motviktstruck har g√•tt √∂ver f√∂rv√§ntan tycker Ruben.

”I b√∂rjan k√§ndes det v√§ldigt annorlunda och lite konstigt men jag kom snabbt in i det. Nu skulle jag aldrig vilja byta tillbaka. Denna trucken √§r som att k√∂ra en Tesla!” ler han.

En investering för både medarbetare och miljö

För Ruben har den största skillnaden mellan att köra en dieseldriven truck och den nya Merlinumtrucken varit ljudnivån.

”Det √§r mycket lugnare och sk√∂nare att k√∂ra denna eltrucken j√§mf√∂rt med en dieseltruck. Den √§r n√§stan helt tyst, inne i kup√©n kanske man h√∂r fl√§kten om man lyssnar noga. Sen √§r det ett stort plus att den inte har n√•gra avgaser heller. Det bidrar ju till en b√§ttre arbetsmilj√∂ f√∂r alla oss i produktionen.” s√§ger han.

Ruben och hans kollega Tony kör eltrucken i två skift. De stora batterierna på 4 ton håller i ca 8-10 timmar och byts mellan skiften med hjälp av en annan truck.

”Idag √§r vi 15-20 personer som k√∂r truck h√§r p√• Perssons varav 10 av oss som k√∂r truck p√• heltid. N√•gra har √§ven andra arbetsuppgifter vid sidan av.” s√§ger han.

När vi frågar om de andra inte är avundsjuka på att just han får köra den nya eltrucken så skrattar han.

”De andra har faktiskt inte varit s√• f√∂rtjusta i den nya trucken. Det tar ett tag innan man kommer in i det och m√•nga gillar att k√∂ra det man alltid k√∂rt. Jag tror de tycker det √§r helt okej.” ler han.

Ett framtidstänk som engagerar alla

Det roligaste med att jobba på Perssons är enligt Ruben att företaget hela tiden rör sig framåt. Varje år investerar Perssons i ny teknik inom olika områden av produktionen.

”Det √§r verkligen inte alla f√∂retag som v√§ljer att investera i en eltruck av denna storleken. Det √§r l√§tt att man fastnar i det gamla, men Mathias och ledningen p√• Perssons ser alltid nya m√∂jligheter och visar att man v√•gar satsa och testa nya saker.” s√§ger han. ”Vi har m√∂ten varje vecka d√§r alla medarbetare f√•r m√∂jlighet att komma med egna ide√©r och f√∂rb√§ttringssynpunkter. Jag upplever att alla √§r lyh√∂rda och att det √§r l√§tt att n√• fram med sina √∂nskem√•l och ide√©r.”

”Alla h√§r √§r duktiga p√• att anamma Perssonsandan och vi hj√§lps √•t hela tiden. N√§r jag var p√• min f√∂rsta intervju h√§r p√• Perssons s√• satte sig √§garen Mathias bredvid mig ist√§llet f√∂r mitt emot som m√•nga andra chefer skulle ha gjort. Han s√•g mig som m√§nniska och fick mig att k√§nna mig v√§lkommen fr√•n f√∂rsta stund. Det √§r n√•got jag t√§nker p√• √§n idag och var en gest som jag uppskattade v√§ldigt mycket.” s√§ger Ruben.

När Ruben inte kör truck på Perssons så hjälper han gärna sin familj och släkt med husrenoveringar och arbete i skog och mark.

”Jag √§r en rastl√∂s person som hela tiden beh√∂ver n√•got att g√∂ra, s√• det passar mig bra att vara ute i skogen och jobba. Jag √§lskar att resa och tr√§ffa nya m√§nniskor och kanske blir det en semester till v√§rmen n√•gon g√•ng h√§r fram√∂ver.” ler han.

Kort om Ruben

  • Namn: Ruben Hedin
  • Bor: Sollebrunn
  • Familj: Sambo
  • √Ör p√• Perssons: 2,5 √•r
  • Roll: Truckf√∂rare